25 Nisan 2007 Çarşamba

Alman Tip X ve tip XI denizaltısı


Teknik özellikler(tip X):Tip: Mayın döşeme denizaltısı
Tonaj: Yüzeyde 1.763 ton, dalmış halde 2.177 ton
Boyutlar: Uzunluk 89,80 metre; yükseklik 9,20 metre; genişlik 9,20 metre, min. derinlik 4,11 metre
İtici güç: Yüzeyde toplam 4.800 beygirlik 2 adet dizel motor, su altında toplam 1.100 beygirlik elektrikli motor 2 pervaneyi çalıştırıyor.
Hız: Yüzeyde 31 km/saat; su altında 14 km/saat
Menzil: Su üstünde 34.400 km; su altında 175 km (7.5 km/saat hız ile)
Silahlar: 1 adet 105 mm güverte topu(110 mermi); 1 adet 37 mm uçaksavar topu; 1 adet 20 mm uçaksavar topu(sonradan 4 adete çıkarıldı); burnun sağ tarafında 2 adet 533 mm torpido tüpleri (toplam 15 torpido taşıyor), 66 adet büyük tip mayın
Max dalış derinliği: 220 metre
Mürettebat: 52 kişi

Alman deniz kuvvetleri tarafından savaş öncesi yapılan değerlendirmelerde savaş sırasında 5 temel tip denizaltıya ihtiyaç duyulacağı düşünülmüştü. Bu tipler kısa, orta ve uzun menzile sahip devriye denizaltıları idi ve bu ihtiyaçlar tip II, tip VII ve tip IX ile gayet başarılı bir şekilde sağlanmıştı. Diğer ihtiyaç duyulacak tipler ise ufak boy bir mayın döşeyici denizaltı ile büyük boy bir yüzey saldırı denizaltısı idi. Bu son tipe olan ihtiyaç yapıalan modifikasyonlarla tip X ve XI denizaltıları ile sağlandı.

Sadece 3 adet tip XI denizaltısı imal edildi bunlar 115 metre boyunda ve 3.140 ton ağırlığında oldukça büyük denizaltılardı. Asıl olarak dalabilen korsan gemileriydi. Yüzeyde 43 km hız yapabilen bu denizaltılar kuvvetli bir gövde yapısına ufak bir deniz uçağına ve her iki ucunda birer adet 127 mm’lik topa sahiptiler.

Birinci dünya savaşında başarı gösteren bu tip denizaltıların 2. dünya savaşında değişen şartlar sebebiyle başarı göstermeleri olası olmadığından üretimlerine devam edilmedi. Kayda değer tek başarıları U-601 denizaltısının Norveç denizinde İngiliz JW-55B konvoyunu tespit ederek Scharnhorst savaş gemisinin konvoya saldırmasını sağlamak olmuştur. Aynı gün içerisinde U-601 ingiliz donanması ile girdiği çatışmada batırılmıştır.

Tip XA ise genel olarak 2.500 tonluk çok büyük bir mayın döşeme denizaltısı idi. Tip VIID’de kullanılan dikey mayın döşeme şaftları ile donatılmıştı. Fakat büyüklüğü sebebiyle kullanımının zor olacağı düşünüldüğünden asla üretime geçilmedi. Bunun yerine biraz daha ufak olan tip XB denizaltılarından 8 adet üretildi. Toplam 66 adet mayın taşıyabilen bu tipte sadece 2 adet torpido kovanı bulunmakta ve mümkün olduğunca çatışmadan kaçınılmaktaydı.

Tip XB savaşın ilerleyen aşamalarında İtalyan Romolo sınıfı denizaltılarla birlikte uzun menzil kargo denizaltısı olarak kullanıldı. Üretilen 8 adet denizaltıdan 2 tanesi sağlam olarak kurtuldu. Kurtulan U-234 denizaltısı denizaltıda Japonya’ya gönderilmek üzere yüklenmiş 500 kg uranyum dioksit ve 2 adet Me-262 uçağı ve 10 adet jet motoru ile Amerikalılara teslim oldu. Gemide bulunan 2 Japon subayı teslim olmaktansa intihar etmeyi seçmişlerdi. Kurtulan diğer denizaltı ise Jakarta limanında Japonlar tarafından el koyulup I-505 adıyla savaşa devam eden U-219 denizaltısıydı. Bu denizaltı Japonya’ya götürülmek üzere sökülmüş V-2 roketleri taşımaktaydı.

Toplam 3 adet tip XXI, 8 adet tip X denizaltı üretilmiştir.

Hiç yorum yok: